معرفی 7 بازی فکری قدیمی دهه 60 و نوستالژی

 

معرفی بازی فکری قدیمی

برای آشنایی با بازی فکری قدیمی دهه 60 و نوستالژی با ما همراه شوید. دوران کودکی دوران شیرین بازی‌هاست. دورانی که جهان بدون مرز به‌ نظر می‌رسد و هیچ‌چیز مهم‌تر از شادی و خنده نیست. همه‌ی ما تجربه‌ي بازی‌های فکری را در دوران کودکی داریم؛ بازی‌هایی که ما را کنار هم می‌نشاندند و یا در تنهایی‌مان برایمان لحظاتی تکرار نشدنی می‌ساختند. البته نیازی نیست افسوس بخورید، هنوز دیر نشده است. می‌توانید همین الان سراغ یک بازی فکری تخته ای نوستالژی و لحظات خوب را بازسازی کنید. بازی‌های فکری نه‌ تنها تفریح‌هایی لذت‌بخش‌اند، بلکه برای تقویت ذهن و حافظه جز بهترین راهکارها هستند و می‌توانند مغزمان را به چالش بکشند و روحیه‌مان را بهبود ببخشند.

هفت بازی فکری نوستالژی برای سفر در زمان

اگر دنبال بازی فکری قدیمی و نوستالژی می‌گردید؛ بازی‌ که شما را به دهه‌های قبل ببرد. با ما همراه شوید.

1. بازی مارپله و منچ؛ محبوب ابدی

کم‌تر کودک ایرانی را می‌توانید پیدا کنید که یک بار هم که شده در زندگی‌اش بازی فکری نوستالژی مارپله و منچ را بازی نکرده باشد. این بازی در نسل‌های مختلف از دهه‌ی پنجاه گرفته تا شصت و هفتاد و هشتاد و نود و به‌احتمال زیاد دهه‌های آینده، یک بازی جذاب است.

بازی فکری و قدیمی مار پله

روش بازی:

در بازی مارپله و منچ ما یک صفحه‌ي طراحی شده داریم که باید طبق عدد تاس‌ها مهره‌هایمان را رویشان حرکت دهیم. در منچ هر کس چهار مهره‌اش را به مقصد و داخل ستون امنش برساند برنده است و در مارپله هر کس از نیش مارها فرار کند و به خانه‌ي آخر برسد.
مارپله و منچ هنوز بازنشسته نشده و حتی در بین بازی‌های رنگارنگ جدید هم توانسته نظر نسل جدید را جلب کند. البته مارپله و منچ خودشان را با زمان تطبیق داده‌اند و در صفحه‌های بزرگ و جنس‌های مختلف، در موبایل‌ها و تبلت‌ها و به‌صورت آنلاین منتظر بازیکنان جدیدشان هستند.

2. بازی دومینو؛ نوستالژی سن‌وسال‌دار

دومینو یک بازی فکری نوستالژی است؛ آن‌قدر نوستالژی که طبق روایت‌ها عمرش صد سال را رد کرده است. بااین‌وجود گذر زمان و کهولت سن نتوانسته چیزی از جذابیت دومینو کم کند؛ هنوز هم می‌توانیم مهره‌ها را پشت هم بچینیم و از ریزش هماهنگ و منظمشان لذت ببریم.

 

روش بازی:

روش بازی دومینو به این صورت است که مربع‌های کوچکی را با فاصله‌های مشخص پشت سر هم می‌چینیم. وقتی یکی از مربع‌ها می‌افتد بقیه‌ي آن‌ها هم با نظم و ترتیب می‌افتند و می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند.
دومینو از گذشته تا امروز که پایش به جشنواره‌ها و مسابقات باز شده، چهره‌های زیادی به خود گرفته است. می‌شود به شکل‌های خاصی دومینو بازی کرد و با پیچیده‌تر کردن بازی و استفاده از نقطه‌های روی مربع‌ها به جذابیت آن افزود.

3. راز جنگل؛ بازی دیروز و امروز

راز جنگل را به یاد دارید؟ همان بازی جذابی که صفحه‌ای سبز و مهره‌هایی به شکل کاج داشت و شما را به دل جنگل می‌برد. راز جنگل اولین بار حوالی سال‌های ۱۳۶۰ در آلمان طراحی شد. این بازی فکری نوستالژی معمولاً بازیکنان را عاشق خودش می‌کند؛ هنوز هم می‌توانید به سراغش بروید و لحظات جذابی برای خودتان بسازید.

 

بازی قدیمی و جذاب راز جنگل

روش بازی:

بازی راز جنگل یک بازی هیجان‌انگیز است؛ شما باید گنج‌های پنهان شده در دل جنگل را پیدا کنید و به جانشینی پادشاه برسید. هر کدام از گنج‌ها زیر درختی پنهان است و یابنده‌ي هر سه گنج برنده‌ی بازی به شمار می‌رود. این بازی 13 درخت، 13 پولک تصاویر گنج، 13 کارت گنج، 6 مهره آدمک، 2 تاس، صفحه بازی و دستور بازی را در دلش دارد.

4. جنگا؛ بازی ساختن

جنگا حوالی سال‌های ۱۳۴۸ در ایران طراحی شد. اول بلوک‌های چوبی داشت که روی هم چیده می‌شدند و مثل یک سازه بالا می‌رفتند. جنگا با وجود این‌که سن‌وسال زیادی دارد، خودش را به روز نگه داشته و بین بچه‌های امروز هم محبوبیت زیادی کسب کرده است. حتی ما کودکان دیروز هم می‌توانیم سراغ این بازی فکری نوستالژی برویم و دوباره از بازی کردن لذت ببریم.

پازل جنگا

روش بازی:

جنگا قبلاً بلوک‌های چوبی ساده‌ای داشت ولی امروز شامل ۵۴ بلوک چوبی است که طول هر کدام سه برابر عرضش و ضخامتش یک پنجم طولش است. بلوک‌ها روی هم چیده می‌شوند و یک سازه‌ي چوبی می‌سازند، بعد هر بازیکن باید یک بلوک را از طبقات پایین بیرون بکشد و حواسش باشد که سازه نریزد.

5. تنگرام؛ یک بازی هندسی جذاب

تنگرام یک بازی فکری نوستالژی است که می‌تواند انتخاب درخشانی برای دورهمی‌ها و اوقات فراغت شما باشد. این بازی یک‌جور جورچین است؛ همان جورچین‌های پلاستیکی که در کودکی با آن‌ها سرگرم بودیم. بازی تنگرام شباهت زیادی به جورچین دارد و یک نوع معمای چینی به شمار می‌آید.

بازی تنگرام

روش بازی:

در این بازی ما دو مثلث قائم‌الزاویه‌ی بزرگ، یک مثلث قائم‌الزاویه‌ی متوسط، دو مثلث قائم‌الزاویه‌ی کوچک، یک مربع و یک متوازی‌الاضلاع داریم. شما می‌توانید با کنار هم چیدن این اعضا به یک مربع بزرگ برسید. شما می‌توانید با کمک این هفت قطعه شکل‌های مختلفی بسازید ولی دقت کنید که در همه‌ی شکل‌ها باید از همه‌ی قطعه‌ها استفاده کنید.

پازل

6. پازل؛ ساختن یک تصویر

پازل‌ها همیشه یکی از بهترین و جذاب‌ترین بازی‌های فکری بوده‌اند. اکثر ما شور چیدن تکه‌های یک تصویر را تجربه‌ کرده‌ایم و با لذتش مواجه شده‌ایم. پازل‌ها در دنیای امروز هم مغلوب بازی‌های جدید نشده‌اند؛ حالا جدا از آن پازل‌های کوچک دوران کودکی، شاهد پازل‌های هزار و دو هزار تکه هستیم که نقش‌های متفاوت دارند و هر کدام می‌توانند به‌صورت فردی و گروهی لحظات شیرینی برایمان بسازند.

7. مونوپولی؛ معلم هوش مالی

مونوپولی یک بازی فکری جذاب است که به سراغ مهارت‌های مالی و اقتصادی‌تان می‌رود و آن‌ها را تقویت می‌کند. این بازی ۲ تا ۵ نفره است و می‌تواند ساعت‌های جذابی برایتان بسازد.

 

بازی جذاب و قدیمی مونوپولی

روش بازی:

در بازی مونوپولی چند نفر مشغول خرید و فروش می‌شوند، این خرید و فروش‌ها آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا همه به جز یک نفر ورشکست می‌شوند!

سخن آخر

فکر کردن به روزهای خوش گذشته، به روزهای کودکی، نوجوانی و دوران شیرینی که حالا دور به نظر می‌رسد، تفریحی لذت‌بخش است. به یاد آوردن روزهایی که زندگی این‌قدر سرعت نداشت و مثل آب از بین انگشت‌هایمان نمی‌چکید. یک بازی فکری نوستالژی نه‌‌تنها بازگشت به گذشته است، بلکه یک راهکار خوب برای تقویت ذهن و جلوگیری از بیماری‌‌ آلزایمر به شمار می‌آید.

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

معرفی بازی فکری کارتی جذاب

معرفی بازی فکری کارتی جذاب

تاثیرات بازی‌های فکری بر حافظه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته