معرفی بازی‌های فکری برای سالمندان

بازی های فکری برای جلوگیری از الزایمر

 

بازی فکری برای سالمندان بهترین گزینه است تا بتوانند با استفاده از آن از آلزایمر جلوگیری کنند. برخلاف تصور بیشتر آدم‌ها، بازی سن‌وسال ندارد. اتفاقاً وقتی ما پا به سن می‌گذاریم و به دوران سالمندی می‌رسیم، بیشتر به بازی نیاز داریم. در این دوران با بازی می‌توانیم مراقب ذهنمان باشیم. این کار سبب می شود تا از بیماری شایع این دوره‌ی زندگی، یعنی آلزایمر و همچنین دیگر بیماری‌ها در امان بمانید.

دوران سالمندی دوران شیرینی است به‌شرطی که بدانیم چطور باید از خودمان مراقبت کنیم و خودمان را سلامت و سرحال نگه داریم و چه راهی بهتر از بازی؟ بازی‌فکری برای سالمندان مزایای زیادی دارد؛ در ضمن انتخاب‌ خوب و جذابی برای گذراندن اوقات فراغت و بازنشستگی هست. در این مقاله می‌توانید با شماری از بهترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌های فکری برای سالمندان آشنا شوید.

مزایای بازی‌های فکری برای سالمندان

بله بازی نه‌ تنها یک تفریح درست‌ و حسابی و جذاب است، بلکه در کنار ویژگی تفریحی‌اش خاصیت‌های درمانی و پیشگیری از بیماری هم دارد و می‌تواند در دوره‌ی سالمندی برای ذهن یک پرستار تمام‌وقت باشد. بعضی از مزایای بازی برای بزرگسالان به صورت زیر هستند:

• تقویت مغز

بازی‌های فکری مغز ما را به چالش می‌کشند و از آن کار می‌کشند تا در کما فرو نرود و گمان نکند بازنشسته شده است. ما در طول بازی‌های فکری فکر می‌کنیم و دنبال راه‌حل‌های مختلف می‌گردیم، همین مسئله باعث می‌شود عملکرد مغز و حافظه بهبود پیدا کند.

انواع بازی جذاب فکری برای سالمندان

 

 

• جلوگیری از آلزایمر

یکی از مهم‌ترین هدیه‌های بازی‌ فکری برای سالمندان سد ساختن جلوی بیماری شایع آلزایمر است. بازی‌های فکری باعث می‌شود مغز ما بهتر کار کند و در نتیجه توانایی محافظت از خاطره‌ها و اطلاعاتش را داشته باشد. بازی برای بزرگسالان کاهش خطر ابتلا به الزایمر را همراه دارد و این دلیل محکمی است تا همین امروز سراغ یک بازی فکری بروید.

• تقویت روحیه و امید به زندگی

بازی در تمام طول زندگی می‌تواند به ما شادابی و نشاط ببخشد. فرقی ندارد چند سالمان است و در چه موقعیتی هستیم، در طول بازی همه‌ی ما کودک‌هایی شاداب می‌شویم و از ته دل می‌خندیم و از رقابتی سالم لذت می‌بریم.

بهترین بازی‌های فکری برای سالمندان

همانطور که در بالا گفتیم بازی فکری برای سالمندان بهترین گزینه برای تقویت مهارت‌های ذهنی و حرکتیشان است.  زمانی که سن بالا می‌رود ذهن افراد شروع به تقلیل رفتن می‌کند و افراد دچار فراموشی و ناتوانی در می‌شوند. بازی یک سرگرمی است که در کنار آن که بتوانید مهارت‌های خود را افزایش دهید می‌توانید سرگرم می شوید. سالمندان با استفاده از این بازی‌ها می‌توانند از آلزایمر جلوگیری کنند یا روند رشد آن را یواش‌تر کنند در ادامه به معرفی بازی‌های مناسب سالمندان می‌پردازیم با ما همراه شوید.:

1. رکب؛ یک جنگ تمام‌عیار

رکب یک بازی بردگیم هیجان‌انگیز که می‌تواند سالمندان و بزرگسالان را در خود غرق کند. در بازی رکب 2 تا 6 بازیکن بر سر کشورگشایی با هم رقابت می‌کنند؛ هر کدام برای خودشان ارتش می‌سازند و سعی می‌کنند از دیگری پیشی بگیرند.این بازی شما را در چالشی بامزه قرار می‌دهد و می‌تواند حسابی ذهنتان را درگیر کند.

 

بازی فکری برای سالمندان و بزرگسالان

2. جورچین؛ بازی‌ برای تمام سنین

جورچین یکی از بازی‌های محبوب است که از کودکان تا بزرگسالان، بین همه‌ی گروه‌های سنی محبوبیت دارد. این بازی ذهن ما را مشغول می‌کند و ما را وادار می‌کند به راه‌حل‌های مختلف فکر کنیم. جورچین می‌تواند یکی از مناسب‌ترین بازی‌های فکری برای سالمندان باشد و به تقویت حافظه و ذهن آن‌ها کمک کند.

3. پنتاگو؛ جذابیت در عین سادگی

پنتاگو یک بازی جذاب است که با جابه‌جا کردن مهره‌ها برنده را تعیین می‌کند. این بازی سازوکار ساده‌ای دارد ولی باعث افزایش سرعت عملکرد ذهنی سالمندان می‌شود. در ضمن در بین بازی‌ فکری برای سالمندان بازی پنتاگو یکی از پرطرفدارهاست.

بازی فکری جدید بزرگسالان

4. راز جنگل؛ یک نوستالژی شیرین

بازی راز جنگل در بین بازی‌های فکری برای سالمندان سن و سال زیادی دارد ولی هنوز در اوج است و می‌تواند بازیکنش را غرق فکر و حل مسئله کند. در این بازی بازیکن‌ها برای یافتن راز جنگل و جانشینی پادشاه راهی جنگل می‌شوند و در این مسیر با ماجراهای هیجان‌انگیزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

5. پازل؛ یک بازی همیشگی

پازل‌ها بازی‌هایی ابدی هستند و همیشه جذابیت خودشان را حفظ می‌کنند. خوشبختانه پازل‌ها امروز تنوع بسیاری دارند و می‌توانند جز انتخاب‌های خوب بازی‌های فکری برای سالمندان به شمار بیایند. از مزایای بازی فکری برای سالمندان بهبود وضعیت ذهن و جلوگیری از فراموشی است و پازل این ماموریت را به‌خوبی انجام می‌دهد، چون فرد باید مدام در ذهنش تصویر بسازد.

 

بازی فکری برای سالمندان و جلوگیری از الزایمر

6. جنگا؛ برج هیجان

جنگا هم یکی از بازی‌های فکری برای سالمندان و بزرگسالان است. در این بازی شما باید مکعب‌ها را روی هم بچینید و مربع‌هایی از پایین سازه بردارید، طوری که فرو نریزد. هر کس با برداشتن یک مکعب باعث فرو ریختن سازه شود بازی را باخته است.

7. منچ؛ محبوب ابدی

منچ در میان بازی‌ها چهره‌ای محبوب است و به‌قدری در ورزش دادن ذهن موفق عمل کرده که در گروه رشته‌های ورزشی هم قرار دارد. در انتخاب بازی‌های فکری برای سالمندان منچ گزینه‌ی خوب و مفرحی است و می‌تواند ذهن سالمندان را تازه و شاداب نگه دارد.

بازی فکری برای پیشگیری از آلزایمر
حرف آخر

بازی‌ها هیچ‌وقت فقط بازی نیستند؛ وقتی کودکیم به کمک آن‌ها مهارت‌ها را یاد می‌گیریم، وقتی نوجوانیم با استفاده از آن‌ها احساساتمان را بروز می‌دهیم و وقتی بزرگسال و سالمندیم می‌توانیم دوباره با کمک آن‌ها از پیر شدن ذهن و روحمان جلوگیری کنیم. بازی‌ فکری برای سالمندان فعالیت‌هایی شگفت‌انگیزند؛ فعالیت‌هایی که آن‌ها را شاد و سلامت نگه می‌دارد و درهای پیری را به روی ذهنشان می‌بندد.

 

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

تاثیر بازی های بردگیم برای بزرگسالان

تاثیرات بازی‌های فکری بر حافظه

۵ بازی فکری برای افزایش خلاقیت

بیدار کردن ذهن خلاق با بازی فکری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته