بیدار کردن ذهن خلاق با بازی فکری

فواید بازی فکری
بازی‌های فکری باعث افزایش قوه تخیل و خلاقیت می‌شوند. زندگی پر از اتفاقات غیرمنتظره است. مدیریت کردن این اتفاقات، چه خوب و چه بد، نیاز به تفکر خلاقانه دارد؛ چرا که تخیل و خلاقیت بهترین راه برای مواجهه با هر چالشی را پیش روی شما خواهند گذاشت. بنابراین، تقویت این دو مهارت ذهنی از اهمیت زیادی در زندگی برخوردار است. استفاده از بازی فکری، یکی از بهترین روش‌های تقویت ذهن خلاق و افزایش قوه تخیل است.

بیدار کردن ذهن خلاق با بازی فکری

بازی فکری بزرگسالان: سرگرمی یا راهی برای موفقیت؟
هرکس که به بازی کردن کودکان نگاه کرده باشد می‌داند که فقط چند دقیقه لازم است که معجزه اتفاق بیفتد. در دنیای بازی‌ها، کودکان به حل مسئله می‌پردازند و مهارت‌هایی مانند نظم، استراتژی و انتزاع را پرورش می‌دهند. هر چقدر که بزرگتر می‌شوند، از بازی‌های فکری کودکانه فاصله گرفته و مشغول بازی‌های پیچیده‌تر با چالش‌های تازه می‌شوند. چه چیزی بهتر از این می‌‌تواند کودکان را برای زندگی در دنیای واقعی، جایی که مهارت حل مسئله هر روز مورد نیاز است، آماده کند؟
دنیای واقعی برای بزرگسالان ولی خیلی وقت‌ها گیج‌کننده باقی می‌ماند. به همین دلیل، بازی کردن نه فقط راهی برای آماده شدن برای چالش‌ها بلکه راهی برای فرار از آن‌ها به حساب می‌آیند. با وجود اینکه مشغول شدن بزرگسالان با بازی‌های فکری ممکن است امری ساده تلقی شود، ولی بر اساس نظر باب اسپارکس، طراح بازی‌های فکری و موسس Board Game Bud، «غافلگیری، سورپرایز و نوآوری در قلب بازی کردن هستند. ممکن است بازی کردن به شکل وسیله‌ای برای پرت کردن حواس به نظر برسد ولی گاهی حواس‌پرتی تمام آن چیزی است که نیاز دارید.»
آلبرت انیشتن هر وقت نمی‌توانست مسئله‌ای را حل کند و یا کاری را به نتیجه برساند، از پشت میز کار خود بلند میشد و به نواختن ویولن می‌پرداخت. وی معتقد بود این کار نقش مهمی در پویایی ذهن دارد. راب اسپارکس نیز با انیشتن در این خصوص هم نظر است و ادعا می‌کند وقتی از فکر کردن در مورد مشکلات دست برداشته و با استفاده از بازی فکری به ذهنش فرصت حل مسئله به صورت خلاقانه را می‌دهد، راه حل‌های بهتری به فکرش خطور می‌کند. همچنین با استفاده از بازی آموزش زبان می توانید برای کودکان فرصت یادگیری را بیشت رفراهم کنید.

با بازی فکری خالق داستان خود باشید:

ناشر و طراح بازی Phalgun Polepalli معتقد است که یک بازی خوب به شما کمک می کند تا عنان کار را در دست بگیرید و داستان خود را بسازید.
«هر بازی رومیزی داستانی را روایت می‌کند. و شما، به عنوان بازیکن، کنترل آن داستان را در دست دارید. اینگونه بازی‌های رومیزی به افراد کمک می‌کنند تا قوه تخیل خود را پرورش دهند. حل مسئله و تفکر خلاق بخشی، از هر بازی فکری است. به هر بازیکن قدرت کافی بدهید تا مسیر خودش را مشخص کند و آنها مهارت خلق کردن را تقویت خواهند کرد.»
چه مانند انیشتین ویولن بزنید و چه مانند راب از یک بازی فکری رومیزی استفاده کنید، بازی کردن، فکرهای جدید و خلاقانه را در ذهن شما به وجود می‌آورد.
راب می‌گوید: «ایده‌ها اغلب زمانی مطرح می‌شوند که انتظارش را ندارید». شما ذهن خود را به چیز دیگری معطوف می‌کنید و ناگهان متوجه می‌شوید: “همین است!” شما تمام قطعات را داشتید. شما فقط نمی توانستید ببینید که چگونه آنها با هم هماهنگ می‌شوند.»

استرس؛ قاتل خاموش خلاقیت

بازی کارکردهای زیادی دارد، اما شاید مهم‌ترین آنها صرفاً سرگرم کردن باشد. در واقع، بازی کردن می‌تواند ما را در برابر اثرات منفی استرس محافظت کند.
مشاور خلاقیت، شعبده باز و نویسنده، دیج جانسون پیوند بین بازی و خلاقیت را در کار خود دیده است. او به همراه بیلی لنگزورثی در سال 2019 کتابی درباره تفکر خلاق به نام «مارها و نردبان‌های تفکر خلاق» نوشت. مخاطب اصلی این کتاب، طراحان بازی‌های فکری است، اما به سایر حرفه‌ای‌ها نیز کمک می‌کند تا ایده‌های بیشتر و بهتری پیدا کنند.
به گفته دیج، «استرس قاتل خلاقیت است. » و چگونه با استرس مبارزه کنیم؟ «ریلکس کردن کمک می کند، اما مطالعات نشان داده‌اند که هیچ چیز بهتر از خنده برای تقویت خلاقیت وجود ندارد. » چه راهی بهتر از انجام یک بازی باحال برای خندیدن؟
دیج می‌گوید: «می‌توانید این را در یک محیط کاری نیز امتحان کنید.تصور کنید به جای اینکه بلافاصله از افراد بخواهید بنشینید، سمینار یا کارگاه آموزشی را با یک بازی  شروع کنید. برخی از افراد وقتی برای اولین بار بازی کارتی را انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که از نظر فیزیکی به آن واکنش نشان می دهند. آنها اثر دوپامین را احساس می‌کنند و از نظر ذهنی بیشتر درگیر هستند. اگر بازی‌های فکری مناسبی را انتخاب کنید، بسیار کمک می‌کند.»
علاوه بر این، بازی فکری منجر به روشی سازنده‌تر برای مقابله با استرس می‌شود: تدبیر و زیرکی. دیج می گوید: «من آن را ورودی/خروجی می‌نامم». «اگر بخواهم دائماً ایده‌ ارائه دهم، ایده‌هایم تمام می‌شود. من باید آن را با ورودی داستان‌ها و ایده‌های دیگران متعادل کنم. استیو جابز یک بار گفت که “خلاقیت فقط به هم چسباندن نقاط است”. همه ما باید به چالش کشیده شویم تا از تفکر معمول خود خارج شویم و نقاط بیشتری را کشف کنیم. یک بازی فکری خوب این کار را برای شما انجام می دهد. »

بازی فکری و تقویت مهارت‌های ذهنی

راب اسپارکس، طراح بازی، موافق است که بازی به جعبه ابزار ذهنی شما می افزاید. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم تعادل بین بازی و کار مهم است. شما باید آرامش داشته و مراقب خود باشید. باید ذهن خود را از کار خارج کنید. و چه راهی بهتر از انجام یک بازی ساختنی برای انجام این کار؟ در حین بازی، ذهن خود را با ابزارهای خلاقانه پر می کنید. ممکن است متوجه شوید که در زمان نیاز، بازی‌های فکری به کمک شما می‌آیند. »

فواید بازی فکری

بازی‌های فکری گروهی فواید زیر را دارند:
باعث محکم‌تر شدن روابط و پیوندهای دوستی و خانوادگی می‌شوند.
سلامتی در دنیای پر از کار و هیجان را تضمین می‌کنند.
استرس را کاهش می‌دهند.
باعث تقویت مهارت‌های زندگی در کودکان می‌شوند.
به تقویت حافظه به ویژه در بزرگسالی کمک می‌کنند.
با توجه به تمام فوایدی که بازی فکری برای کودکان و بزرگسالان دارد و با در نظر گرفتن نقش مهم آن در افزایش خلاقیت و تقویت حافظه، همین امروز برای خرید بازی فکری اقدام کنید و بازی کردن را وارد برنامه هفتگی خود نمایید. دوستانی پیدا کنید که مانند شما از بازی فکری لذت ببرند و از اوقات فراغت خود نهایت استفاده را بکنید.

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

معرفی ۷ بازی فکری قدیمی دهه ۶۰ و نوستالژی

بهبود روابط اجتماعی با بازی فکری

تو مافیا حرفه ای شو؛ معرفی بهترین تکنیک و سناریو

بهترین بازی‌ها برای تقویت حافظه و تمرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته