تاثیرات بازی‌های فکری بر حافظه

تأثیرات بازی‌های فکری بر حافظه

 

تاثیرات بازی‌ فکری بر حافظه را می‌دانید؟ آیا می‌توانید معماهای مختلف را در کمتر از 20 ثانیه حل کنید؟ نه؟ پس در ادامه با ما ما همراه شوید. انجام بازی‌های فکری را امتحان کنید. آنها می‌توانند سلامت مغز شما را تضمین و عملکرد ذهنی شما را تقویت کنند.

تقویت حافظه با کمک بازی فکری

تمرین منظم با بازی‌ فکری، مغز شما را در بالاترین سطح خود نگه می‌دارد و عملکرد شناختی شما را به حداکثر می‌رساند. همه می‌دانند که ورزش و فعالیت بدنی منجر به زندگی طولانی‌تر و شادتر می‌شود. پس ورزش برای مغزتان چطور؟ بر اساس آخرین یافته‌های علوم اعصاب، مغز شما در 16 تا 25 سالگی به اوج عملکرد خود می‌رسد و پس از آن عملکرد شناختی کاهش می‌یابد. اما خبر خوب این است: علوم اعصاب نشان می‌دهد که می‌توانید مغز خود را برای افزایش عملکرد شناختی خود آموزش دهید.

در واقع مغز شما قادر است از طریق محرک‌های مختلف تغییر کند. علوم اعصاب این توانایی را «نوروپلاستیسیته» می‌نامد که نشان دهنده توانایی سیستم عصبی ما برای تغییر فیزیولوژیکی زمانی است که به طور منظم به چالش کشیده می‌شود. متأسفانه، اگر به طور منظم تمرین نکنید، بهترین آموزش‌ها هم برایتان مفید نخواهند بود. از طرفی اگر تمرینی که شما را به چالش می‌کشد، برایتان جالب و سرگرم کننده نباشد، ادامه دادن بسیار سخت خواهد بود. همین امر در مورد تمرینات مغز نیز صادق است: ما فقط انجام تمریناتی که از آن‌ها لذت می‌بریم را به طور منظم ادامه می‌دهیم.

بهترین بازی های تقویت مغز

بازی‌های انگیزشی می‌توانند مغز شما را تقویت کنند.

به همین دلیل است که گیم افزار بازی‌های چالش برانگیز و منطقی برای مغز که انگیزه شما را حفظ می‌کنند، جمع‌آوری کرده است.  بازی تخته ای در حالی که هدفش بهبود عملکردهای شناختی شماست، در عین حال هم جالب، سرگرم کننده و جذاب هستند. بازی‌های فکری ما به‌ ویژه حافظه فعال شما را هدف قرار می‌دهند، که برای عملکرد روزانه شما بسیار مهم است. دانشمندان حافظه فعال را اصل اساسی تمام تفکر، یادگیری و حل مسئله ما می‌دانند. ما برای درک موضوعات پیچیده، حل مسائل و ذخیره اطلاعات جدید به حافظه فعال نیاز داریم. دکتر شری ویلیس، پروفسور دانشگاه تگزاس، معتقد است که با آموزش بازی‌های فکری، افراد در انجام وظایف روزمره با پیچیدگی‌های مختلف کارآمدتر می‌شوند.

در واقع، بازی‌ کارتی های فکری موجود در گیم افزار حافظه، منطق، تمرکز و مهارت‌های کلامی شما را از طریق انواع تمرین‌های مغزی مبتنی بر تحقیقات علمی به چالش می‌کشند. یکی دیگر از مزایای بازی‌های فکری این است که مزایای آنها در عملکرد مغز را می‌توان تا مدت‌ها در سنین بالا احساس کرد. طبق یافته‌های تحقیقی در حوزه اعصاب و روان، منتشر شده در Psychological Medicine، بزرگسالانی که درگیر تحریکات ذهنی منظم هستند، 46 درصد کمتر از افرادی که از نظر ذهنی فعال نیستند، به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

دکتر کارن لی، رئیس آزمایشگاه رشد بزرگسالان و زوال عقل دانشگاه کنکوردیا، توصیه می‌کند که بزرگسالان بازی‌های فکری که برایشان انگیزه‌بخش هستند، مانند تمرین‌های منطقی، پازل یا جدول کلمات متقاطع، را به عنوان راهی برای تقویت مغز و همچنین افزایش عملکرد شناختی خود امتحان می‌کنند.

بازی‎های فکری به شما در زندگی روزمره کمک می‌کنند.

بازی‌های فکری معمولا شامل پنج دسته هستند که همگی بخش‌های مختلف مغز شما را به چالش می‌کشند:

  1. بازی معمایی و حل کردنی

این نوع از بازی‌های فکری، مهارت‌های مربوط به جبر و ریاضیات را به شما آموزش می‌دهد و برای برخورد روزمره شما با اعداد بسیار مفید است. آنها نه تنها مهارت‌های ریاضی شما را بهبود می‌بخشند، بلکه توانایی حل مسئله و تفکر منطقی شما را نیز تقویت می‌کنند. به عنوان مثال، بازی فکری رمز شکن از شما می‌خواهد که محاسبات ذهنی را به سرعت انجام دهید، نتیجه را به خاطر بسپارید و به سرعت آن را در معادله بعدی در زنجیره اعمال کنید. هدف این است که زنجیره را تا زمانی که ممکن است ادامه دهیم. در ادامه این مطلب در نظر داریم بهترین بازی برای تقویت مهارت‌های ریاضی و حل مسئله را به شما معرفی کنیم:

 

بازی فکری رمزشکن

  1. آ موزش زبان و ارتباطات

در این نوع از بازی فکری آموزشی، تسلط کلامی و فن بیان شما در حال آموزش است. به دلیل نیازهای در حال تغییر، این کتگوری همچنین حافظه کاری، توانایی‌های چندوظیفه‌ای و ردیابی بصری شما را نیز آزمایش می‌کند. در بازی استوژیت یک سری کارت به شما نشان داده می‌شود که باید با استفاده از آن‌ها داستان بسازید. در اینجا دایره لغات و قوه تخیل شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد. بازی فکری استوژیت در دسته بهترین بازی‌های تقویت زبان و افزایش مهارت‌های کلامی و فن بیان است.

بازی فکری استوژیت

  1. منطق و استدلال

بازی‌های فکری مبتنی بر «استدلال» توانایی شما را در تشخیص الگوها، به معنای رابطه یک شی با گروهی از اشیاء دیگر، را تقویت می‌کند. ما دائماً مجبوریم الگوهایی را در زندگی روزمره خود بشناسیم تا بتوانیم نتیجه‌گیری‌های منطقی داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم. این دسته هم تفکر منطقی و هم تمرکز و ظرفیت پردازش شما را به چالش می‌کشد. بازی فکری اولون یک نمونه از بهترین بازی‌های تقویت مهارت‌های منطقی و افزایش قدرت استدلال است. در بازی اولون، با استفاده از قدرت استنتاج به منظور تعیین بهترین استراتژی برای برنده شدن را تعیین می‌کنید.

بازی فکری گروه مقاومت اولون

  1. حافظه

این نوع از بازی‌های فکری بر روی حافظه‌ی فعال شما تمرکز می‌کند. برای به خاطر سپردن اطلاعات و نگه داشتن اطلاعات مختلف به طور همزمان به حافظه فعال نیاز دارید. یک حافظه کاری خوب و ورزیده به معنای تمرکز بهتر و توانایی مقاومت در برابر وسوسه است. همچنین بر ضریب هوشی شما تأثیر می‌گذارد. بازی فکری کدنیمز، از بهترین بازی‌های فکری در جهان است که به تقویت حافظه کمک می‌کند.

بازی فکری کدنیمز

  1. ادراک

بازی فکری‌های مبتنی بر ادراک برای آموزش دقت حسی شما طراحی شده‌اند. این باعث می‌شود اطلاعات را سریع‌تر پردازش کنید و به موقعیت‌های در حال تغییر سریع‌تر واکنش نشان دهید. توجه و مهارت‌های شما در انجام چند کار به طور همزمان به ویژه در این نوع از بازی‌های فکری تقویت می‌شوند. بازی فکری تنگرام به شما کمک می‌کند تمرکز و سرعت پردازش اطلاعات در مغز خود را تقویت کنید.

بازی فکری تنگرام

بازی های فکری؛ بهترین راه برای به چالش کشیدن مغز

مغز ما یک اندام شگفت‌انگیز است. در زمان ورود مداوم اطلاعات، مراقبت از سلامت مغز شما مهمتر از همیشه است. به جای بازی‌ فکری ساختنی های سنتی مانند پازل، جدول کلمات متقاطع یا بازی‌های رومیزی، خود را با بازی‌های فکری جدید به عنوان یک جایگزین سرگرم کننده و جذاب که بر اساس علوم اعصاب است، به چالش بکشید. اجازه دهید بازی‌های ما به مغز شما کمک کنند تا از نظر ذهنی سالم و تندرست باشید.

 

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

تاثیر بازی های بردگیم برای بزرگسالان

فواید بازی فکری

معرفی بازی فکری کارتی جذاب

1 فکر کردم “تاثیرات بازی‌های فکری بر حافظه

  1. […] تاثیرات بازی فکری بر حافظه معرفی 5 بازی فکری محبوب فواید بازی فکری برای کودکان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته