تاثیر بازی های بردگیم برای بزرگسالان

تاثیر بازی های بردگیم برای بزرگسالان

برای آشنایی با تاثیر بازی های بردگیم برای بزرگسالان با ما همراه شوید. در واقع بازی فکری از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های مهیج انسان محسوب می‌شود. راحتی طراحی بعضی از بازی‌ تخته‌ای ها به ‌صورتی است که می‌توان آن‌ها را روی کاغذ ترسیم و به سادگی بازی کرد. به همین علت با وجود فراوانی بازی‌های کامپیوتری گوناگون و اسباب بازی‌های مدرن، بردگیم‌ها جایگاه خود را میان مردم حفظ کرده‌اند. امروزه تنوع انواع بازی‌های فکری افزایش یافته اما با این حال بردگیم‌های محبوب قدیمی جایگاه خود را دارند.

بازی‌هایی مانند دبرنا، منچ و مار و پله، شطرنج، تخته نرد و مونوپولی به‌عنوان بردگیم‌های محبوب قدیمی همچنان طرفدارن بسیاری دارد. در گذشته برخی از افراد عقیده داشتند که بازی مخصوص بچه‌هاست و ظاهرا رنج سن و سال در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کرد. اما در حال حاضر در زمینه‌ی بازی کارتی و بردگیم‌ها شاهد ارائه و تولید بازی‌های فراوانی هستیم. که برای بزرگسالان طراحی شده است که مخاطبین رده‌سنی بزرگسالان را مورد هدف قرار می‌دهد. در نتیجه با آگاهی بخشی بیشتر و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه و همچنین ارائه‌ی منابع و تحقیقات علمی، می‌توانیم جامعه‌ی سالمند سالم‌ و شادتری داشته باشیم.

فواید بازی برای بزرگسالان

تاثیر بازی فکری، بر عملکرد مغز و روان بزرگسالان

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه ادینبورو اسکاتلند صورت گرفته است و نتایج آن در نوامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. از بیش از ۱۰۰۰ فرد ۷۰ ساله، آزمون عملکرد ذهن و حافظه گرفته شد. این افراد طی ۹ سال، تحت نظر محققان بودند که هر ۳ سال این آزمون‌ها تکرار شدند و همچنین در مورد میزان بازی کردن آن‌ها تحقیق و بررسی صورت گرفت. در این تحقیقات همچنین میزان ضریب هوشی افراد که در کودکی آن‌ها اندازه‌گیری شده بود به همراه میزان تحصیلات، سطح اقتصادی و نوع فعالیت آن‌ها مورد بررسی قرار داده شد.

سپس محققان نتایج آزمون‌ها را با توجه به میزان بازی هر فرد مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند افرادی که میزان بازی کردن خود را از سن ۷۰ سالگی افزایش دادند. به طور شگفت‌انگیزی از حافظه‌ی بالاتری و قدرت تفکر بیشتری در مقایسه با افرادی که بازی نکرده‌اند، بهره‌مند هستند.

محققان این دانشگاه گفته‌اند، اگرچه زوال عقل در این سنین بسیار رایج بوده و مشکلی ناگزیر است. اما انجام بازی‌های غیر رایانه‌ای در کنار رعایت برخی فاکتور‌های سلامت دیگر نظیر عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی، ورزش و رژیم غذایی سالم، می‌تواند کمک به سزایی به کاهش این فرایند می‌کند. همچنین در دنیای امروزی که زوال عقل و آلزایمر از مشکلات اساسی در دوران سالمندی محسوب می‌شود. با تشویق سالمندان به انجام بازی آموزشی و بردگیم می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کرد.

سلامتی ذهن با بازی فکر برای بزرگسالان

پیشگیری از بیماری های کهن سالی با بازی فکری

یکی از فواید اصلی بازی فکری کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است. علاوه بر کودکان گروه‌های سنی نوجوانان، بزرگسالان و افراد میان سال نیز با انجام بازی‌های بردگیم می‌توانند مهارت‌های شناختی و قدرت حافظه‌ی خود را تقویت کنند. بکارگیری مغز و قدرت تمرکز به موضوعی مشخص، به عنوان بهترین تمرین است که موجب تقویت حافظه و کاهش خطر آلزایمر می‌‌گردد. در کنار ایجاد حس شادی، خندیدن و ترشح اندورفین، بازی‌های بردگیم کمک می‌کنند که فشار خون در یک سطح پایدار تنظیم بماند.

اگر فشار خون در یک سطح نگه داشته نشود و به صورت دنباله دار در طی روز بالا و پایین شود، قلب ضعیف شده و احتمال حمله قلبی افزایش می‌یابد. ترشح اندورفین به آرامش عضلات کمک کرده و باعث تنظیم گردش خون در بدن و درنتیجه کاهش فشار خون می‌شود.

شما همیشه می توانید از فراموشی و بیخیالی‌های مفید برای استراحت مغز وآرامش افکار خود استفاده کنید. بازی‌ فکری ساختنی و تخته ای می‌توانند برای از یاد بردن و اهمییت ندادن به مسایل ناخوشایند و کسل کننده بسیار مفید باشند. در نظرسنجی کمپانی RealNetworks حاضرین برای آرامش و تمرکز ذهنی از بازی فکری بهره می برند و 53% افراد این مبحث را بسیار مفید و موثر می‌دانند.

تحقیقات ثابت کرده است که نگرش منفی، استرس و افسردگی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی در مواجه با بیماری‌ها می‌شود و داشتن احساس خوب مثل شادی و خندیدن می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و عصبی شود. یک بردگیم جذاب می‌تواند تعداد سلول‌های کمکی به سلول‌های مغزی را افزایش دهد و در نهایت سیستم ایمنی و مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری بالا ببرد.

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

معرفی بازی‌های فکری برای سالمندان

معرفی ۷ بازی فکری قدیمی دهه ۶۰ و نوستالژی

تاثیرات بازی فکری بر حافظه
معرفی 5 بازی فکری محبوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته