معرفی انواع مداد طراحی همراه با تفاوت هایشان

معرفی-انواع-مداد-طراحی

برای آشنایی با انواع مداد طراحی  و معمولی با ما همراه شوید. با تشکر از جناب استدلر که اولین بار پوشش چوبی‌ای برای گرافیت ساخت تا دیگر دست‌وبال کسی موقع نوشتن سیاه نوشد، این روزها انواع مداد تبدیل به ابزارهای اصلی ما برای نقاشی و طراحی و نوشتن شدند.
اما تفاوت مداد مشق یا سیاه و طراحی چیست؟ اصلا این مداد h و b در کدام بخش باهم متفاوت هستند و کدام‌یک برای نوشتن و طراحی مناسب‌تر هستند؟ برای پیدا کردن پاسخ همراه ما باشید.

درون انواع مداد چه خبر است؟ بررسی ساختار مداد

برای اینکه تفاوت مدادها را درک کنیم، اول‌ازهمه باید متوجه بشویم که مدادها از چه چیزهایی تشکیل‌شده‌اند. در ساختار هر مداد چشممان به اجزای زیر می‌خورد:

گرافیت:
گرافیت یک ماده معدنی است که اگر با ابزار درست به آن نگا ه کنیم، درونش اتم‌های کربن را می‌بینیم که روی‌هم سر می‌خورند. کربن‌ها حین همین سرخوردن‌ها، از خودشان ردپای نقره‌ای و خاکستری‌رنگی را روی کاغذ به‌جا می‌گذارند. و همین ویژگی باعث شده است ک گرافیت به‌عنوان مغز مداد استفاده بشود.
خاک رس:
گرافیتی که در بخش قبل گفتیم، بسیار نرم است. و اگر قرار باشد صرفاً از گرافیت در ساختار مداد استفاده بشود، ر نهایت شما یک صفحه دوده گرفته سیاه دارید. خاک رس کمک می‌کند که گرافیت سفت و مقاوم بشود و بتوانیم به نوک انواع مداد شکل درست را بدهیم.
موم:
مدادهای نسل جدید کمی مقاوم‌تر هستند. چراکه درنهایت بعدازاینکه مغز آن‌ها را شکل دادند کمی موم به ساختار کلی مداد اضافه می‌کنند تا دیرتر آسیب ببیند.
بدنه چوبی:
بعضی از مدادها بوی خاصی می‌دهند. یک بوی خوب چوب. این بدنه چوبی کمک می‌کند که گرافیت در یک بدنه قرار بگیرد. معمولاً بدنه چوبی را به شکل گرد، سه ضلعی یا شش ضلعی طراحی می‌کنند. معمولا نوآموزهای طراحی بهتر است از مدادهای سه ضلعی استفاده کنند.
البته اگر نگران قطع شدن درخت‌ها هستید(چرا که بهترین چوب برای ساخت مداد چوب درخت سرو بخور است) می‌توانید به سراغ مدادهایی بروید که بدنه آن‌ها از مواد بازیافتی ساخته‌شده است و به‌این‌ترتیب به حفظ محیط‌زیست هم کمک کنید.

تفاوت مداد h و b

کاربردهای مداد سیاه یا b چیست؟

B درواقع نام ابتدایی کلمه black است. مدادهای نوع b بسیار نرم هستند و درصد خاک رسی که در ساختار آن‌ها استفاده‌شده از مدادهای h کمتر است. این لوازم تحریر قطر متفاوتی دارند و گاهی قطر مغزشان به چند میلی‌متر هم می‌رسد.
به خاطر اینکه حسابی سیاه هستند، از این مدادها برای هاشور زدن و سایه زدن در طراحی(بر اساس قطر) استفاده می‌شود. برای امتحان‌هایی که باید در آن‌ها تست بزنید یک مداد b نرم می‌تواند حسابی کمکتان کند.
اعداد روی بدنه مدادهای b نشان‌دهنده درجه سختی آن‌هاست. هرقدر این عدد بالاتر باشد، یعنی با مداد نرم‌تری روبه‌رو هستید. مثلا مداد B8 از مدادb1 نرم‌تر است.

انواع مداد طراحی و ساده

آشنایی با مداد طراحی، h و کاربردهای آن

H مخفف کلمه hardness است و این یعنی با یک مداد سخت طرف هستیم. درصد خاک رس استفاده‌شده در این مدادها زیاد است. پس رنگی تولید می‌کنند به خاطر وجود گرافیت پایین‌تر، کمتر است.
از طرف دیگر این مدادها به خاطر وجود خاک رس، مقاومت بالایی دارند. پس نوک آن‌ها را می‌توان برای رسیدن به ظرافت بیشتر تراشید و درنتیجه برای کشیدن انواع نقشه‌های مهندسی و کارهاییکه به یک مداد ظریف نیاز دارد، مناسب هستند. چون هم‌رنگ کمتری روی کاغذ ایجاد می‌کنند پس اصلاحشان از طریق پاک‌کن راحت‌تر است و هم جزییات بیشتری را می‌توان با کمک ظرافتشان طراحی کرد.
سختی این مدادها را می‌توانید از وی اعدادی که در بدنه مداد نوشته تشخیص بدهید. هرقدر این عدد بالاتر باشد، مداد سخت‌تر است. بنابراین مداد h9 سخت‌ترین مداد و مداد h1 نرم‌ترین مداد در لیگ مدادهای h است. حد وسط مدادهای h و مداد b مدادهای hb هستند که در ساختارشان به میزان مساوی گرافیت و خاک رس استفاده‌شده است. برای همین نه به سخت‌جانی h هستند و نرمی و لطافت b را دارند. همین باعث شده است که این نوع مداد برای نوشتن و طراحی انتخاب مناسبی باشد.

اشنایی با انواع مداد عها

تفاوت مداد سیاه و طراحی در ایستگاه پایانی

با توجه به مواردی که گفته شد، اگر بخواهیم تفاوت مداد معمولی و طراحی را به صورت کلی ارزیابی کنیم باید بگوییم که:
• قطر نوشتاری مدادهای h حداکثر دو میلیمتر است، در حالیکه برخی از مدادهای b خطوطی تا قطر 4 میلیمتر را هم می‌توانند ایجاد کنند.
• مدادهای گروه B بسیار نرم و در مقابل مدادهای گروه h سخت‌ترین مداد در میان انواع مداد هستند. بنابراین می‌توانیم به مداد h9 به‌عنوان سخت‌ترین مداد سیاه و به مداد b1 به عنوان نرم‌ترین مداد سیاه موجود در بازار اشاره کنیم.
• مدادهای گروه h کم‌رنگ‌ترین مداد سیاه و در مقابل مدادهای گروه b پررنگ‌ترین مداد سیاه هستند.
• تفاوت نهایی انواع مداد h و b در کاربرد آن‌هاست. انواع مداد h برای انواع فعالیت‌های مهندسی، ترسیم نقشه و برای استفاده طراحان فنی مناسب است. در مقابل اما انواع مداد b برای نقاشی و طراحی مناسب است و میان طراحان بسیار محبوب است.

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

با خودکار دست خطت رو خوب کن.

۶ راهکار برای خوش خط شدن

ارتباط بین دست خط و شخصیت؛ دلیل بد خطی افراد باهوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته