لوازم مورد نیاز ساخت کاردستی مدرسه برای تعطیلات نوروز

معرفی لوازم مورد نیاز برای ساخت انواع کاردستی مدرسه

در تعطیلات نوروز که فرصت‌های بیشتری برای تفریح و خلاقیت وجود دارد، ساخت کاردستی می‌تواند یک فعالیت خلاقانه و شاد برای دانش آموزان مدرسه باشد. از کاغذهای رنگی گرفته تا لوازم هنری، امکانات زیادی برای خلق آثار هنری دست ساز وجود دارد. در همین راستا چند مورد از لوازم لازم برای ساخت کاردستی‌های جالب را برای شما فهرست کرده‌ایم. این مقدمه‌ای است که به شما کمک می‌کند همراه با دانش آموزان وارد دنیایی پر از خلاقیت و هنر شوید و لحظاتی سرشار از شادی و خلق آثار هنری دست ساز را تجربه کنید.

خلق یک اثر هنری همیشه به تجهیزات گران قیمت و ابزار خاص نیاز ندارد. بلکه نیازمند نگاهی خلاقانه است که بتواند در میان فرصت های روزمره به دنبال ایجاد زیبایی باشد. اگر آموزش کاردستی را دنبال کرده باشید حتما با نمونه های زیادی از ساخت کاردستی های ساده که زیبا، جالب و در عین حال خلاقانه هستند برخورد کرده اید.
یادتان هست در کودکی با چه وسایلی کاردستی می ساختید؟ اولین قدم در کاردستی داشتن ابزار مناسب است. در این مطلب شما را با انواع لوازم مورد نیاز برای ساخت کاردستی کودکان آشنا می کنیم. اگر به دنبال ایجاد حس زیبا در فرزندان خود هستید و می خواهید با ساخت کاردستی این کار را انجام دهید، با ما همراه باشید.

کاردستی عید نوروز 1403؛ پیک نوروزی یا عید هنر و داستان

پیک های نوروزی تا چند سال اخیر جزو وظایف و فعالیت های نوروزی دانش آموزان ابتدایی محسوب می شد که به یکی از دغدغه های دانش آموزان و والدین بدل شده بود. برخی از معلمان نیز علاوه بر پیک نوروزی، برنامه ها و تکالیف ویژه دیگری را هم تعیین می کردند.
اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان قبل از شروع تعطیلات نوروزی و در روزهای پایانی اسفند، بدون هیچ تمایلی و با شدت تمام تکالیف نوروزی خود را انجام می دادند. اما در نهایت انجام تکالیف و پیک های نوروزی هیچ بازده و ثمری برای دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها نداشت.

رنگ کردن تخم مرغ برای عید
از این رو به منظور آموزش هدفمند و ایجاد علاقه دانش آموزان به فعالیت های نوروزی، در سال های اخیر پیک های نوروزی حذف و طرح «عید هنر و داستان» جایگزین پیک ها و تکالیف خسته کننده نوروزی شد.
از نکات مهم این طرح آزادی عمل دانش آموزان در انتخاب فعالیت نوروزی مورد نظرشان است. عید هنر و داستان با ایجاد فرصت ضمن شناسایی توانایی و استعداد دانش آموزان، دستاوردهای بسیاری را در پی خواهد داشت. محور اصلی این برنامه ترویج فرهنگ کتاب خوانی است، البته با توجه به سطح و توانایی دانش آموزان می توان فعالیت های فرهنگی و هنری متنوعی را به عنوان تکلیف نوروزی دانش آموزان تعریف کرد.

لوازم مورد نیاز ساخت کاردستی عید و تعطیلات نوروز:

قبل از شروع ساخت کاردستی، بهتر است ایده خود را مشخص یا تعریف کنید. این کار اولین قدم برای اجرای آن است. اول از همه باید بدانید که قصد دارید چه نوع کاردستی بسازید، در چه ابعادی و چه لوازمی برای ساخت آن نیاز دارید. وسایل لازم برای کاردستی کودکان می تواند شامل موارد مختلفی مانند لوازم تحریر فانتزی، لوازم مدرسه و لوازم رنگ آمیزی و نقاشی باشد. برای ساخت کاردستی‌های عید و نوروز نیاز به موادی مانند کاغذهای رنگی، قلم رنگی، چسب، مواد تزیینی، الگوها، الیاف و پارچه‌های رنگی، ابزارهای برش و متفرقه داریم. این موارد کمک می‌کنند تا در تعطیلات نوروز از خلاقیت خود در ساخت کاردستی‌های زیبا و شاد بهره‌برداری کنیم.در این قسمت مهم‌ترین آنها را برای شما نام می بریم:

درست کردن کاردستی عید

1. قیچی کودک:

از این ابزار برای شکل دادن، برش کاغذ و مقوای رنگی و نخ استفاده می شود. بدون قیچی مدرسه، بخشی از کاردستی ناقص می ماند.

2. خط کش و ابزار طراحی:

این ابزار شامل خط کش، شابلون، گونیا، نقاله و پرگار است. برای اندازه گیری های دقیق و داشتن طرح های منظم به خط کش و ابزار رسم نیاز دارید.

3. نخ و کاموا:

نخ و کاموا در ساخت آویز، کاردستی بافتنی، لباس عروسک و … کاربرد فراوانی دارد.

4. مداد رنگی:

یکی از اصلی ترین ابزارهای کاربردی برای طراحی است. ایده های خود را به روشی بسیار جذاب روی کاغذ انتقال دهید. با مداد رنگی 12 رنگه مهارت های نقاشی خود را بهبود بخشید.

5. چسب و برچسب:

انواع چسب فانتزی شامل چسب نواری، چسب حرارتی، چسب اکلیلی، چسب ماتیکی که بسته به نوع کاردستی استفاده می شود.

دختران خندان در حال درست کردن کاردستی

6. قلم مو، آبرنگ، گواش:

با استفاده از لوازمی مانند آبرنگ و گواش، رنگ انگشتی، آب و رنگ دیگری را به کار دستی خود بدهید. در برخی موارد که کاغذ رنگی ندارید می توانید با استفاده از گواش و آبرنگ 12 رنگه کاغذهای آچار را رنگی کنید و از آنها برای ساخت عروسک های کاغذی رنگی خود استفاده کنید.

7. مقوا، کاغذ رنگی، ورق کلید:

یکی از اقلام مهم در ساخت کاردستی کودکان مقوا و کاغذ رنگی است که در کاردستی انرژی زا و نشاط آور است و کودک را به وجد می آورد. بسته به نوع کاردستی شما، ابعاد، مقدار و جنس این محصول مشخص می شود.

8. پاستل و مداد شمعی:

انواع مختلفی از مداد شمعی وجود دارد که بسته به کارکرد آن می توانید تهیه کنید. رایج ترین انواع پاستل 6 و 12 رنگ است. پاستل روغنی محبوبیت بیشتری دارد. زیرا به راحتی و روان روی کاغذ حرکت می کند.

9. چوب بستنی:

بهتر است از چوب بستنی های استوانه ای که در بستنی های رژیمی استفاده می شود استفاده کنید. برای چسباندن میله های بستنی به هم باید از چسب چوب یا چسب حرارتی استفاده کنید. این در ساخت لوازمی مانند جعبه جواهرات و لوازم آرایشی و یا در ساخت قاب دیوار بسیار مهم است.

10. خودکار رنگی و ماژیک:

با خودکار فانتزی چند رنگ می توانید بین رنگ های مختلف که اغلب شامل مشکی، آبی و قرمز و در برخی موارد سبز یا صورتی و بنفش است، یکی را انتخاب کنید. ماژیک هایلایت فانتزی بیشتر برای علامت گذاری و در حین مطالعه استفاده می شود. یا می توانید هنگام نوشتن مطالب مهم در جزوه یا زیباسازی دفتر و کتاب از آن استفاده کنید.

یک پسر بچه در حال ساخت کاردستی با قیچی

ساخت کاردستی کودکانه برای عید با مواد بازیافتی:

ایده‌های کاردستی کودکانه با استفاده از مواد بازیافتی شامل تزیین تخم‌مرغی، ساخت زیورآلات، بازی‌های بازیافتی، تابلوهای نقاشی، و دسته‌های کوسن است. این ایده‌ها به کودکان امکان می‌دهند تا با خلاقیت خود، از مواد بازیافتی به عنوان مواد اصلی، کاردستی‌های زیبا و مفیدی بسازند. امروزه بحران زیست محیطی یکی از دغدغه های اصلی هر کشوری است. اگر بتوان در سنین پایین و کودکی به مردم آموخت که با بازیافت و استفاده مجدد از مواد می توان آلودگی را کاهش داد و سلامت زیستی را حفظ کرد، کمک بزرگی به تفکر نسل های آینده خواهد شد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • لوله دستمال توالت: یکی از بهترین گزینه ها برای کاردستی کودکان است. زیرا از مقوا با استحکام بالایی ساخته شده است.
  • بشقاب های یکبار مصرف: یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت کاردستی با مواد بازیافتی بشقاب های یکبار مصرف است. به عنوان مثال می توان از آن در ساخت تور ماهی، لوستر عروسکی، ماهی رنگی و … استفاده کرد.
  • جعبه کفش: اگر قصد دارید در کاردستی خود یک فضا یا محیط کاری، دوستانه، ورزشی، اداری و … را به نمایش بگذارید، جعبه کفش چهار جداره فضای مناسبی را ایجاد می کند.
  • شانه تخم مرغ: بدون شک یکی از پرکاربردترین وسایل کاردستی کودکان شانه تخم مرغ است. اگر قصد دارید در کاردستی کودک خود کوه ها و دامنه ها را نشان دهید یا تاج و جعبه جواهرات بسازید، شانه تخم مرغ ایده های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

دونفر در حال ساخت کاردستی با مقوا و خط کش

ایده های خلاقانه برای تکالیف نوروزی عید هنر و داستان

فعالیت ها و تکالیف دانش آموزان در سال جدید باید بر اساس علایق، توانایی ها و امکانات دانش آموزان تعیین شود. فعالیت های نوروزی باید جنبه مهارتی و سرگرمی بیشتری داشته باشد و باعث ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان شود. ایده های خلاقانه و جذاب زیادی برای تکالیف نوروزی وجود دارد که تمام اهداف آموزشی و برنامه های عید هنری و داستانی را پوشش می دهد. دانش آموزان می توانند با توجه به رشته مورد علاقه خود و استفاده از لوازم مدرسه یکی از فعالیت های نوروزی را انتخاب کنند.

برای تکالیف نوروزی عید هنر و داستان، می‌توانید از ایده‌هایی مانند نقاشی داستانی، ساخت کاردستی‌های بازیافتی، ساخت ماکت‌های مرتبط با سنت‌های عیدی، ساخت کتاب تصویری و ایجاد اسلاید‌شو یا ویدیو استفاده کنید. این ایده‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند که خلاقیت خود را به کار بگیرند و داستان‌های مرتبط با عید را به شکل هنری و جذاب به نمایش بگذارند.

1.داستان نویسی و قصه خوانی:

داستان نویسی برای عید می تواند یکی از بهترین فعالیت ها برای تقویت مهارت نوشتن دانش آموزان باشد، موضوع را برای داستان نویسی محدود نکنند. به دانش آموزان این فرصت را بدهید که هر آنچه که به ذهنشان می رسد را روی کاغذ بیاورند. البته برای ایده گرفتن دانش آموزان می توانید چندین موضوع را به آنها پیشنهاد دهید، همچنین می توانید از موضوعات مقاله نویسی بهره مند شوید یا حتی از آنها بخواهید که یکی از خاطرات زندگی خود را در قالب داستان بیان کنند. از ایده های داستان نویسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

2.نقاشی:

کشیدن نقاشی در دفتر نقاشی همیشه یکی از متداول ترین تکالیف نوروزی دانش آموزان است که همیشه برای دانش آموزان ابتدایی جذاب بوده و بسیار پرطرفدار است. آبرنگ، مداد رنگی، رنگ روغن و کنته کار.

3.تهیه گزارش:

این فعالیت مهارت های گفتاری و تعامل با دیگران را افزایش می دهد. دانش آموزان می توانند گزارش تصویری ایام عید را تحت عنوان موضوع، مطلب یا خبر روز تهیه کنند و در گروه های مطالعاتی با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

پسر بچه ای خندان کاردستی به دست

4.عکاسی:

یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های هنری عکاسی است. چند موضوع را در اختیار دانش آموزان قرار دهید تا با توجه به موضوع مورد نظر خود آلبوم یا مجموعه ای از عکس هایی که در موقعیت های مختلف گرفته اند تهیه کنند.

5.اجرای چالش و برنامه:

ناب ترین ایده تکلیف نوروزی برای دانش آموزان انجام چالش های متعدد است. یکی از محبوب ترین فعالیت های اجتماعی در حال حاضر، اجرای چالش های کمپین محیطی مسالمت آمیز و حمایتی است. چند موضوع مختلف را برای چالش‌ها در نظر بگیرید و از دانش‌آموزان بخواهید که از اجرای چالش انتخابی ویدیویی بسازند. دانش آموزان می توانند در چالش های زیر شرکت کنند.

6. کلیپ آموزشی:

یکی از فعالیت هایی که همه دانش آموزان به لطف شبکه های اجتماعی و به عنوان ابزاری خلاقانه در آموزش مجازی با آن آشنا هستند، تولید محتوای سمعی و بصری است. دانش آموزان می توانند یک کلیپ آموزشی در زمینه های مختلف تهیه کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

کاردستی کارت پستال زیبا برای عید

سخن آخر:

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم؛ ایده‌هایی برای تکالیف نوروزی عید هنر و داستان ارائه شد که به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا در این دوران تعطیلات، خلاقیت و ابتکار خود را به کار بگیرند و کارهای دستی جذاب و مرتبط با عید بسازند. وسایل لازم برای کاردستی کودکان عبارتند از ; چسب، قیچی، مقوا، کاغذ رنگی، گواش، آبرنگ و ماژیک مجموعه کاملی را تشکیل می دهند. همچنین در ساخت کاردستی می توان از ابزار یکبار مصرف استفاده کرد. ترکیب مواد بازیافتی و غیر بازیافتی ترکیب خوبی برای ساخت کاردستی کودکان ایجاد می کند. از اینکه ما را در این امر همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم.

همچنین، انتخاب عیدی‌هایی با قیمت مناسب و با کیفیت از سایت گیم افزار، مانند کوله پشتی دخترانه و لوازم تحریر و خودکار فانتزی، می‌تواند یک انتخاب جذاب و مناسب برای دانش‌آموزان باشد. این محصولات با طراحی‌های فانتزی و منحصر به فرد خود می‌توانند علاوه بر افزایش انگیزه و شور و هیجان دانش‌آموزان برای مدرسه، برای آن‌ها یک یادگاری خاص از دوران تعطیلات باشند.

مطالب مشابه برای مطالعه بیشتر:

انتخاب بهترین نوشت افزار برای کودکان

لیست لوازم تحریر کلاس هفتم تا نهم

لوازم تحریر کلاس اول تا ششم

نکاتی مهم برای تهیه لوازم تحریر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه بسته